Å elske jobben sin og ha en lidenskap for yrket er alltid et godt utgangspunkt. I tillegg er det viktig å bygge et godt team der ansatte er opptatt av faglig utvikling og forretningsdrift, og som deler erfaringer og gjør hverandre gode. Mange salonger finner det vanskelig å finne tid til dette. Her er noen råd til hvordan din salong kan styrke samhold og presentasjoner blant ansatte.
Tekst: Cecilie Hagelin Nybø
Å trives med egne arbeidsoppgaver er den beste motivasjonen. Gjør det derfor enkelt for den enkelte å følge egne forventninger gjennom klare mål. Målene defineres på hver enkelt ansatt og avdeling gjennom salgs- og omsetningsmål.
Vær tydelig på hva de ansatte selv vil oppnå med å fullføre sine satte mål og hvorfor det er viktig for fellesskapet og ikke minst salongen. Presenter resultater fortløpende gjennom nøkkeltallsrapporter, sammen med gode råd som gir motivasjon til egen innsats.
Få gode råd om bruk av nøkkeltall herÅ få de ansatte til å føle seg som en del av familien og gjør ting sammen trenger ikke å koste så mye. Lag faste formelle møter per uke/måned, bruk lunsjrommet til en møteplass for intern informasjon og hygge, og gjør noe sosialt sammen etter arbeidstid. På denne måten bygges det opp en tillit og trygghet internt som vil ha en positiv effekt på arbeidsmiljøet.
Det å holde seg oppdatert på dagens trender kan for noen virke tidkrevende, men med god planlegging er det gjennomførbart for de fleste. Tenk igjennom hvilken kunnskap din salong bør være oppdatert på. En felles gjennomgang av viktige tema internt, der erfaring og gode råd også kan deles, er en effektiv og god måte å opparbeide kunnskap.
Å ha kunnskap gir trygghet. Undersøk med alle dine leverandører på hva som finnes av kurs. Kurskataloger gjør det også lettere å planlegge frem i tid på ønsket kompetanseheving. Å være oppdatert gir også kunden et profesjonelt inntrykk og tillit til den som skal utføre behandlingen og det blir lettere for den ansatte å anbefale produkter som ivaretar behandlingen hjemme.
Å kunne gjennomføre en booking, rebooking, betaling, ordne et gavekort eller benytte andre tekniske løsninger som berører kunden, uten å nøle, gir profesjonalitet og trygghet og ikke minst effektivitet til salongen. Det finnes mange digitale verktøy som bidrar til bedre kundeopplevelser, flere lojale kunder, økt synlighet av salongen, måling av resultater og mer effektiv salongdrift. Verktøy som er nyttige for både ledere og ansatte. Vi i Fixit hjelper deg gjerne med å finne og gi opplæring i gode digitale verktøy for din salong.
Produktsalg er en god måte å øke omsetningen per time, men det viktigste er at dine ansatte er motivert og giret på å anbefale kundene sine produkter. De som jobber i en salong er som oftest en behandler av servicetjenester, og viker gjerne litt i rollen som selger. Gi de ansatte noen gode punkter for innsalg på ulike produkter. Er du trygg på hva du skal si er det lettere å anbefale, og selge.
Få gode tips om hvordan motivere til mersalgPlasser produktene ryddig sammen med en tydelig produktbeskrivelse og pris. Da blir det enklere å orientere seg og mer visuelt for både kunder og ansatte. Har du en viktig nyhet eller et produkt du ønsker å ha i fokus, så kan strategisk plassering hjelpe med å fange kundes oppmerksomhet. Områder rundt kasse, venteområdet og speil er gode områder for plassering av produkter. Får du reklamemateriell fra din leverandør bør du benytte dette, da det er ment for å hjelpe salongen til å guide kunden.
Selv når alt det praktiske er tilrettelagt er det en viktig detalj du må huske på. Den interne dialogen. Vissheten om at ta opp ting man ønsker, uansett tema, må være enkelt. Det må være rom for lave skuldre en imøtekommende dialog som går begge veier. Med tilstedeværelse kan du gi trygghet, være oppmuntrende og inkluderende. En positiv pep-talk, gjerne mellom alle kollegaer gir også ny energi til egen innsats.
Gjør det gøy å nå målene gjennom konkurranser. Interne konkurranser med en liten premie i enden er alltid godt for både motivasjon og selvtillit til eget yrke. Spør leverandørene dine om hva de kan bidra med.
Som Fixit bruker får du med gode tjenester som hjelper deg å gjøre hverdagen i salongen enklere. Vi hjelper deg med alle overnevnte punkter i tillegg til førsteklasses oppfølging fra vårt kundesenter og salgsteam. Gjennom vårt e-læringssenter kan også dine ansatte lese seg opp på hva som er god salongdrift, i sitt eget tempo, kosntadsfritt. Ønsker du å vite mer? Kontakt oss gjerne for en uforpliktende prat.
Kontakt oss her
Produktsalg er en god måte å øke omsetningen per time, men det viktigste er at dine ansatte er motivert og giret på å anbefale kundene sine produkter. Her er hvordan du kan motivere og inspirere til økt produktsalg!
Når man jobber i serviceyrker, enten det er som frisør, som hudpleier eller i butikk- så er service noe man yter for kundene sine. Forskjellige mennesker krever forskjellig service, og som bedrift er man avhengig av fornøyde kunder for både omsetning og for at kundene skal komme tilbake. I 2020 er det ikke lenger nok å forvente at de fornøyde kundene velger nettopp din salong – eller din butikk basert på egen opplevelse.
Alle drømmer om fulle timebøker fra eksisterende og nye kunder. Men for å få dette til må du være synlig i digitale kanaler, gjennomføre målrettet markedsføring og gi personlig anbefalinger mellom salongbesøkene. Her kommer noen tips til hvordan din salong kan øke antall timebestillinger fra nye og eksisterende kunder.