Eier og daglig leder Sandra Marie Furuhovde hos Studio 5. Foto: Studio 5.

Eier og daglig leder Sandra Marie Furuhovde hos Studio 5. Foto: Studio 5.

Lauget i Tromsø støtter ny bransjestandard

Over 140 salonger i hele Norge har allerede tatt i bruk den nye løsningen for gebyr ved sen avbestilling og «ikke møtt». Nå går Tromsø frisør- og velværelaug foran med et felles initiativ for Fair Pay. Vi har snakket med styrets leder, Sandra Marie Furuhovde, om hvorfor denne endringen er så viktig for bransjen.

Det handler om stolthet for yrket

–Yrkesstolthet og respekt for prisene vi tar, og korrekt lønn til ansatte er veldig viktig. I andre bransjer som lege og tannlege er det helt normalt å få en faktura for «ikke oppmøtt time», uten store diskusjoner. Vi jobber med behandlinger til flere tusen kroner, og mange frisører har provisjonsbasert lønn. Både bedrift og ansatte taper mye når kunder avbestiller for sent eller ikke møter opp. I vår bransje er det lett å vise skjønn til faste kunder, men når du har jobbet i over 10 år har du så mange fastkunder at ingen da får gebyr. Da er det lettere å ha en felles praksis som Fair Pay, som flere salonger står bak. Det gir bedre aksept og forståelse fra kundene. 

I vår bransje er det lett å vise skjønn til faste kunder. Med en felles praksis som Fair Pay, som flere salonger står bak, gir det en aksept og forståelse fra kundene.

Tydelig og rettferdig for alle

–Kunder kommer ofte med ulike unnskyldninger for å ikke møte til timen, og vi har ikke alltid vært flinke nok til å si ifra. Vi ønsker nå en felles praksis for både kunder og ansatte. Det gjør det lettere å la samme regel gjelde for alle kunder uansett årsak, og alle ansatte følger dette. Tydelig og rettferdig for alle.

På spørsmål om hvordan de ansatte har reagert på innføring av gebyr, sier Sandra at de så langt kun ha blitt møtt med positive holdninger til dette.
–Mange av våre ansatte har sagt «Endelig!», påpeker Sandra. Også kundene støtter innføring av ny praksis. Vi har informert en del kunder, inkludert de som ringer for å avbestille etter fristen, og til nå har vi kun hatt kunder som har vist forståelse.

Det er viktig å ta betalt for jobben vi gjør, og å lære kundene våre å respektere arbeidet og tiden vår. Dersom vi ikke står sammen om dette, vil vi ikke klare å få til en endring.

Når er tiden inne for å være modig

–Ha stolthet for faget og din tid, vis respekt for ansattes lønn og tenk på økonomien for salongen. Det er viktig å ta betalt for jobben vi gjør, og å lære kundene våre å respektere arbeidet og tiden vår. Dersom vi ikke står sammen om dette, vil vi ikke klare å få til en endring. Er man som salong i tvil, er tiden nå rett for å gjøre sammen med flere. Da står man ikke alene, men kan si til kundene at de fleste salonger i regionen har innført dette. Fair Pay representerer en mulighet for hele bransjen til å forbedre både arbeidsvilkår og økonomi ved å etablere en rettferdig praksis som respekterer alle parters tid og innsats. Vi håper flere salonger til å bli med på denne viktige endringen, oppfordrer Sandra.  

Sandra er selv daglig leder og eier i Studio 5 i Tromsø. Salongen har 9 ansatte og legger vekt på å gi kunder den beste opplevelsen og kvalitet i sine tjenester. Fair Pay underbygger dette.

 

Disse salongene i Tromsø har innført ny bransjestandard med Fair Pay

Benoni+Rosa, Centimeter frisør, Cosmo, FIN, Goshamei, Klipperiet, Miss Sofi, Stenersen Frisør, Studio 5

Fakta om Fair Pay

Sammen med frisør- og velværesalonger har Fixit utviklet Fair Pay, som enkelt og effektivt informerer salongens kunder om avbestillingsvilkår og kreve gebyr for «ikke møtt» eller for sen avbestilling. Løsningen er sømløst integrert i salongens kassesystem, SMS-verktøy, bookingsystem og med digital betaling. Løsningen ble lansert i juni 2024.

Les mer om Fair Pay her