Ny bransjeløsning for «ikke møtt»

I en bransje hvor kreativitet og skjønnhet blomstrer, er det et økende behov for å håndtere én av bransjens største utfordringer: økonomisk tap grunnet for sen avbestilling og kunder som ikke møter til sine avtaler. Hvert år taper norske salonger 500 millioner kroner, som er en stor økonomisk belastning, hindrer optimal kundepleie og effektiv tidsbruk.

Her kommer Fair Pay inn. Vi har utviklet en løsning som synliggjør og løser dette problemet gjennom tydelige avbestillingsvilkår og effektiv innkreving av gebyr. En ny praksis for rettferdig handel og tydelige avbestillingsvilkår. Bli med og etabler en ny felles bransjestandard!

Hvorfor Fair Pay er viktig for din salong?

☑ Integrert med alt

Fair Pay er sømløst integrert i ditt kassesystem, SMS-verktøy, bookingsystem og digital betaling. Dette betyr:

  • Automatisk håndtering av vilkår
  • Registrering av «ikke møtt» og for sen avbestilling
  • Betaling av gebyr med Vipps, Klarna, kort og Wallet (Apple Pay og Google Wallet)
  • Enkel sporing av kundelojalitet

☑ Effektiv og tidsbesparende

Løsningen eliminerer tidkrevende oppgaver knyttet til «ikke møtt»: ansatte får tilgang til nødvendig informasjon direkte i kassen, noe som muliggjør hurtige og informerte beslutninger for håndtering av «ikke møtt». Ledere har oversikt over innkrevinger og kan gjøre justeringer før utsendelse.

☑ Øker inntekter

Ved å redusere antall «ikke møtt» og for sene avbestillinger, optimaliserer du din timebok, er tydelig på avbestillingsvilkår og sikrer at tapte inntekter blir kompensert gjennom gebyrer. Dette betyr mer forutsigbar inntekt og et sunnere økonomisk fundament for din virksomhet.

Ditt engasjement er viktig - støtt Fair Pay nå!

For øyeblikket står bransjen overfor et dilemma: ingen ønsker å være først ute med å innføre et slikt system alene. Derfor er det avgjørende at vi som en samlet bransje tar steget sammen. Dette er mer enn bare en løsning på et problem – det er en forandring i hvordan vi driver våre forretninger, verdsetter våre tjenester, og respekterer hverandres tid.

Ja, takk jeg er interessert i å høre mer om Fair Pay

Ansattes tid verdsatt med ny bransjestandard

- Allerede dagen etter vi innførte Fair Pay, sendte vi ut to gebyrer, og flere har det blitt. Dette gjelder spesielt kunder som har timer hos lærlingene – her ser vi flest «ikke møtt»-tilfeller, sier Sigrun. Responsen på de nye avbestillingsvilkårene har vært positiv. Flere kunder har sagt at det var på tide og en selvfølge at vi burde ha dette. Dette er veldig oppmuntrende!

Les mer om Sigrid og Klipperiet sin erfaring

Lauget i Tromsø støtter ny bransjestandard

Åtte salonger i Tromsø har innført Fair Pay for å sette en felles standard for tydelig informasjon om avbestillingsvilkår og gebyr ved ikke møtt. - Fair Pay representerer en mulighet for hele bransjen til å forbedre både arbeidsvilkår og økonomi ved å etablere en mer rettferdig praksis. Vi håper flere salonger blir med på denne viktige endringen, oppfordrer Sandra Marie Furuhovde, styreleder i Tromsø frisør- og velværelaug og daglig leder i Studio 5.

Les mer om initiativet fra lauget i Tromsø

En bransjestandard for bedre økonomi i salongen

–Som små bedrifter lever vi etter prinsippet «tid er penger». Hvis vi ikke får fylt timeboken vår, taper vi penger. Når kunder ikke dukker opp, er det rett og rimelig at vi får kompensasjon for det. Dette er essensielt for å sikre inntektene våre og opprettholde driften, sier Reidar Stenersen, daglig leder og eier av Stenersen Frisør.

Les mer om Stenersen frisør og Fair Pay

Innfører Fair Pay: Kan transformere hele skjønnhets-sektoren

– Ved å standardisere denne praksisen, kan bransjen som helhet oppnå en mer stabil og forutsigbar inntektsstrøm, samtidig som den opprettholder en høy standard av kundeservice og respekt for både kundenes og frisørenes tid. Arild Andresen, eier av Studio Classic. (foto: Studio Classic)

Les om hvorfor Studio Classic bruker Fair Pay

Lanserer gamechanger på Beauty is Business 9. mars

– Med introduksjon av Fair Pay har vi ambisjoner om å bidra til å minske antallet «ikke møtt», som er en praktisk og økonomisk utfordring for salongene. Besøk oss på standen for å se hvordan du som salongeier kan bruke mulighetene i systemet, oppfordrer markedssjef Christine Hauge Simonsen i Vitec Fixit Systemer AS.

Les artikkelen her