Smart rebooking: veien til lojale kunder og økt omsetning

I en bransje der tid er penger og kundelojalitet er gull verdt, har Sørås Frisør funnet nøkkelen til suksess. Gode rutiner for rebooking har gitt dem fornøyde kunder, økt omsetning og en mer forutsigbar arbeidshverdag for de ansatte. Nå rebookes 1 av 2 kunder i salongen.

Det sikrer oss omsetning 6-8 uker frem i tid, og gjør hverdagen forutsigbar.

– Helt fra starten har vi jobbet med viktigheten av rebooking i personalmøter, og innført dette som en rutine for alle våre ansatte. Det sikrer oss omsetning 6–8 uker frem i tid, og gjør hverdagen forutsigbar, samtidig som det er en service til kundene, sier Signy Unger, daglig leder ved Sørås Frisør. Selv rebooker hun 81 % av kundene sine og har fulle timelister.

Sørås Frisør, som hun tok over i 2018, er i dag en velkjent frisørsalong i Fana-området i Bergen med en stor og lojal kundekrets. Med et team på 6 engasjerte ansatte, har de blitt et foregangseksempel på hvordan man kan benytte Fixit sine digitale verktøy for å forbedre kundeopplevelsen og øke salget.

– Vi har brukt Fixit sine systemer siden 2004, da vi var en del av et salongfelleskap. Siden vi var to separate salonger, måtte vi ha separat økonomi, så da var rapporter og kassesystemet til Fixit viktig, sier hun.

Sørås Frisør var også tidlig ute med å ta i bruk digital timebooking.
– Det er nydelig å sitte søndag kveld og se at uken fylles opp. Timebooking har spart oss for mye tid og redusert stresset i arbeidshverdagen. Nå kan kundene få vår fulle oppmerksomhet under behandlingen, uten at vi hele tiden må løpe til telefonen, sier Signy.

En naturlig del av kundebehandlingen

Rebooking har alltid vært et fokusområde for Sørås Frisør, og alle ansatte har innført dette som en fast del av kundebehandlingen. Strategien er enkel, men effektiv: Før kunden går ut døren, blir de oppfordret til å bestille en ny time.
– Når vi anbefaler en behandling for neste besøk, ønsker kunden ofte å rebooke. Dette skaper klare forventninger til timen, sier hun.

Kundene har gitt tilbakemelding på at de setter pris på denne ekstra servicen.
– Kundene er glade for påminnelsen. Om seks uker trenger de uansett en ny frisørtime, men da kan det være fulle timelister. Dette sikrer at de får den timen de ønsker, og gir dem en ting mindre å tenke på. I tillegg får vi fylt opp timelistene våre i lang tid fremover. En vinn-vinn situasjon for både oss og kundene, sier Signy.

Effektive verktøy for markedsføring

Markedsføring er viktig for å både tiltrekke seg nye kunder, og beholde de gamle. Gjennom Fixit får frisørsalongene muligheten til å melde seg på en ferdig oppsatt markedsplan, med ulike kampanjer som kan benyttes ut mot kundene i løpet av året. Sørås Frisør har benyttet seg av både Facebook-annonsering og SMS-kampanjer. – For oss har SMS-kampanjer vært spesielt effektivt. Da ser vi at det popper opp bestillinger, smiler hun. Økt salg mellom salongbesøkene

For oss har SMS-kampanjer vært spesielt effektivt. Da ser vi at det popper opp bestillinger.

Økt salg mellom salongbesøkene

Sørås Frisør bruker også Fixit Kundebehandler flittig hvor de gir kundene personlig anbefalinger av produkter og behandlinger mellom salongbesøkene. Anbefalingene vises i appen Fixit Timebestilling, på salongens hjemmeside og på Fixit.no når kunden bestiller sin neste time.
– Verktøyet er lett tilgjengelig og enkelt å bruke for alle ansatte. Dette gir økt salg for salongen, men også en unik opplevelse for kundene med personlig råd og oppfølging fra en fagperson, noe som gir merverdi, påpeker hun.

Signy synes Fixit sine verktøy er brukervennlige, og setter spesielt stor pris på kundesupporten. På spørsmål om hun vil anbefale Fixit til andre frisører, svarer Signy uten å nøle:
– Absolutt! Vi har vært utrolig fornøyd med Fixit i snart 20 år. Det gir en trygghet å vite at hjelpen er nær, og vi har alltid blitt møtt med positive og hyggelige mennesker.

SMS-kampanjer som virker

Morten Nordås, daglig leder for M&E Frisør bruker aktivt SMS-kampanjer for å fylle timeboken til salongen. Han ser at regelmessige påminnelser gjennom bruk av SMS som markedsføring gjør at de får en mer lojal kundegruppe. Her bestiller hele 10 % av kundene time gjennom en SMS-kampanje.

Les mer

Slik øker du mersalg på produkter og behandlinger

70% av kundene til Ramsvik frisør- og hudpleiesalong i Solheimsviken mottar personlige anbefalinger på produkter og behandlinger fra sin frisør og hudpleier. Dette gir økt salg for salongen, men også en unik opplevelse for kundene med personlig råd og oppfølging. Se hvorfor daglig leder Miriam Seim mener Fixit Kundebehandler er viktig.

Les mer