Sigrun Ekeland, stylist hos Klipperiet, oppfordrer salonger til å innføre gebyr ved ikke møtt. Instagram @sigrunekeland

Ansattes tid verdsatt med ny bransjestandard

–Hos Klipperiet har vi vært heldige å få innføre Fair Pay før den offisielle lanseringen, og vi ser allerede hvor viktig dette initiativet er for oss. Det er ikke bare en ny praksis, men en nødvendighet for å styrke vår bransje, sier Sigrun Ekeland, stylist og daglig leder hos Klipperiet. Hun tok svennebrevet sitt i 2017 i Alta og har vært ansatt hos Klipperiet siden juni 2021.

Tidlig implementering av Fair Pay

I juni 2024 valgte Klipperiet, sammen med Tromsø frisør- og velværelaug og åtte andre salonger i Tromsø, å innføre ny praksis for «ikke møtt» og for sen avbestilling. Med Fair Pay setter de ny standard for tydelig informasjon om avbestillingsvilkår og gebyr ved ikke møtt.

–Det var avgjørende for oss å vise kundene at flere salonger i samme by står sammen om dette, sier Sigrun. Frisørbransjen har lenge fått for lite respekt, og jeg tror at Fair Pay kan bidra til at vi blir tatt mer seriøst. Tidligere har det vært enkelt for kunder å ikke møte opp eller avbestille sent, fordi vår tjeneste ikke alltid blir sett på som like nødvendig som lege- eller helsetjenester. Med et gebyr håper og tror jeg at kundene blir flinkere til å endre timene sine tidligere.

Vi har ikke fått noe negativ respons fra kundene våre, og flere har til og med sagt det var på tide og en selvfølge.

Positiv respons fra ansatte og kunder

Sammen med eier, Anne-Lise, og deres 6 kolleger i Klipperiet ser de viktigheten av ny praksis og ønsker Fair Pay velkommen. –Allerede dagen etter vi innførte det, sendte vi ut to gebyrer, og flere har det blitt. Dette gjelder spesielt kunder som har timer hos lærlingene – her ser vi flest «ikke møtt»-tilfeller, sier Sigrun. Responsen på de nye avbestillingsvilkårene har vært positiv. Flere kunder har sagt at det var på tide og en selvfølge at vi burde ha dette. Dette er veldig oppmuntrende!

Fakta om Fair Pay

Sammen med frisør- og velværesalonger har Fixit utviklet Fair Pay, som enkelt og effektivt informerer salongens kunder om avbestillingsvilkår og kreve gebyr for «ikke møtt» eller for sen avbestilling. Løsningen er sømløst integrert i salongens kassesystem, SMS-verktøy, bookingsystem og med digital betaling. Løsningen ble lansert i juni 2024.

Les mer om Fair Pay her