Facebook-brukere liker å snakke med andre mennesker, å høre en stemme som er ekte! I del 3 av "Hvordan nå kundene dine på Facebook" lærer du mer om hvordan du gjennom å gjøre Facebook siden din personlig kan treffe kundene dine i sosiale medier og hvordan du samtidig kan få en tettere relasjon til kundene!
Tekst: Jeanette Spord
For å virkelig gjøre det bra på Facebook er det viktig å skille seg ut fra mengden. Hvis du derfor tenker at Facebook brukere skal snakke med deg som person og ikke en virksomhet vil du nå langt.
Start med å finne ut hvem som skal være ansvarlig for Facebook siden i salongen.
Hvordan delegere ansvaret for markedsføringen?
Når du nå skal delegere ansvaret for markedsføringen på Facebook, og finne den rette stemmen til kanalen din vil vi anbefale at du delegerer hovedansvaret til en ansatt som er flink på sosiale medier!
Kanskje er en av dine ansatte ekstra interessert i fotografering? Eller har du kanskje en ansatt som er super god på salg til kunder i salongen, som du tror ville passe til denne jobben?
Den eller de du velger til å administrere Facebook siden din bør også være i stand til å skrive på en måte som er ekte, og som gjerne skiller seg ut fra andre salonger og bedrifter.
Bruk gjerne personalmøter til å ha idémyldring, og kom til enighet om hvilken tone og hvilket fokus den ansvarlige skal ha på siden.
Sørg også for at den utvalgte Facebook ansvarlige svarer raskt på henvendelser som måtte komme gjennom Facebook. Det kan legges inn autogenererte svar i chatten, men sørg likevel for å komme tilbake til kunden med et personlig svar helst, helst innen 24 timer.
Hvordan gjøre siden synlig i mengden?
For å oppnå synlighet kreves det en viss kontinuitet og sosiale medier er bygd opp rundt hyppige oppdateringer. Noen guider anbefaler å komme med innlegg minst en gang om dagen, men hovedprinsippet er at du skal legge ut innlegg når du har interessant innhold - og kjenne ditt publikum nok til å kunne bedømme hvor ofte de ønsker å høre fra deg.
Få hjelp til å øke antall følgere
Å bygge en følgerskare og synlighet kan være litt jobb, men belønningen er også stor hvis man får det til. Så få hjelp av kontakter, ansatte, venner og kjente til å respondere på innleggende du poster. Jo mer likes og kommentarer du får, desto synligere vil du bli.
Tenk bare på hvor mange venner du selv har på Facebook, som får med seg at du kommenterer på en post - og kommenterer bare en av vennene dine på samme post får alle deres venner vite det! Det er en magisk ring-effekt som absolutt bør tas i bruk. Det viktigste er å ikke gi opp!
Så for å oppsummere - ta godt vare på følgerne dine og sørg for å skape et samspill mellom salong og kunder med en kommunikasjon som går begge veier!
Og nå som siden din er oppe og går, du har funnet en ansvarlig for siden og målet er satt, da mangler det bare å markedsføre Facebook siden din!