Personvernregler under GDPR krever at du må ha tillatelse til å ta kontakt direkte med dine kunder gjennom SMS eller e-post. Vi gir deg anbefalinger og tips for å få flere samtykker fra både eksisterende og nye kunder!
Tekst: Amalie Espedal/Christine Hauge Simonsen
I denne artikkelen har vi samlet fire viktige aktiviteter som garantert vil gi din salong flere samtykker. Det er viktig at du utnytter alle fire muligheter for å få best mulig resultat!
Etter hvert enkelt besøk, sjekk om kunden har gitt samtykke eller ikke. Kanskje dere har en mulighet for å finne dette på kassen, eller har et eget register? Dersom kunden ikke har tatt stilling til dette, bør de ansatte be om kunden ønsker å svare ja eller nei. Hvis ja, bekrefter dere kundens samtykke i systemet dere bruker, og hvis nei, må dette også registreres.
Etabler en fast rutine hos de ansatte at man spør etter hvert besøk. Dette er en veldig effektiv måte å innhente samtykke på, ettersom kundene ofte er positivt innstilt etter et gjennomført besøk.
OBS: Ikke spør kunder som allerede har takket nei. Kun de som ikke har tatt stilling til et ja eller nei.
Hvis du ikke har informert dine kunder tidligere om at du samler inn personopplysninger, har du informasjonsplikt. Det betyr at du plikter til å informere kunden om at du lagrer data, og at de har mulighet til å svare ja eller nei på sitt samtykke. Informasjonsplikten gir deg derfor en gylden mulighet til å samle inn svar fra dine kunder.
Ved bruk av et SMS-verktøy kan du sende ut spesialtilpassede meldinger til kunder som ikke har svart ja eller nei. Vi anbefaler to typer av SMS-aktiviteter:
SMS teksten
Teksten på SMS må ikke gi oppfordring til salg eller markedsføring pga. strenge regler i personvernloven. Eksempel på SMS tekst:
“Kjære kunde. Vi tar ditt personvern på alvor. For at vi skal kunne gi deg skreddersydd informasjon, trenger vi ditt samtykke: [lenke til landingsside hvor kunden kan redigere sine samtykker]
Har din salong en kundeklubb eller fordelsprogram? Når en kunde melder seg inn i salongens fordelsprogram i Fixit, vil personen samtidig få mulighet til å akseptere samtykke-vilkårene. Hvis kunden godtar, kan salongen kommunisere på SMS, e-post og i andre kanaler, og kunden kan administrere sine samtykker enkelt på sin profil. Fordelsprogram er derfor en perfekt måte å gi kunden en enkel vei til å gi sitt samtykke – kanskje din salong kan gjøre det samme?
Har salongen ikke et fordelsprogram i dag, anbefaler vi deg å vurdere dette. Et fordelsprogram gir store fordeler både til kunden og salongen – og er en vinn/vinn som skaper tette og lojale bånd mellom kunde og salong.
Mange kunder syns det kan være en kronglete vei til å redigere sine samtykker, og gir derfor ikke samtykke. I appen er det derimot enkelt for kundene å få oversikt, og når som helst endre sine preferanser!
Du kan tipse kundene om å redigere sine samtykker i appen. Dette kan du prate med kundene om når du står i salongen, eller legge ut en Facebook/Instagram-post som forklarer det enkelt.