Hvordan du lager en fengende Instagram-bio

Instagrammen din er endelig oppe og går, du har opprettet et brukernavn som gjør det enkelt å finne deg. Hva skriver du egentlig i bio-en din, og hvordan får du den til å skille seg ut?

Tekst: Amalie Espedal

1. Bruk notater!

Vårt aller første tips for å lage bio enklest mulig, er å bruke “Notater” på telefonen din. Her får du muligheten til å legge inn mellomrom og tegn som Instagram-appen ikke tillater deg, og du kan skreddersy bio’en din til å bli akkurat slik du ønsker! Når din bio er ferdig, kopierer du teksten inn i Instagram-appen.

2. Salongens spesialitet

Så, hva skriver du egentlig i notatet du akkurat åpnet? Tenk på hva som skiller din salong ut. Er dere eksperter på noe, har dere lang erfaring innenfor et felt eller er dere ekstra glad i å ta bilder av et spesielt tema? Det kan virkelig være hva som helst: å markedsføre at dere har en sentral plassering i byen, eller at dere er god på å ha det gøy på jobb. Skriv og vis hva som gjør dere spesiell til kundene – de vil bli kjent med dere!

3. Gjør bioen unik!

For å gjøre bioen iøyenfallende og unik kan du bruke smileys, bullet-points eller andre symboler for å utforme din egen stil. Her i redaksjonen bruker vi blant annet siden messletters til å kopiere inn symboler, og leker oss med forskjellige smileys. Her er et eksempel:

4. Ikke skriv for langt!

Nytt i Instagram er at bio’s som har en ca-lengde på mer enn tre linjer, blir delvis skjult bak en liten “...mer”-knapp. Prøv å ikke skjul verdifull informasjon bak “mer”-knappen: det viktigste først! La kunden få det du mener er verdifull informasjon så tidlig som mulig, og etter du har lagret, sjekk om bioen din får en "mer"-knapp. 

5. Gi en call-to-action!

Call-to-action betyr at du oppfordrer kunden til å klikke på noe, eller ta et steg videre ved å utføre en handling. En action. Hva ønsker du at de skal gjøre nå? Vi har allerede vist hvordan du legger inn bookinglenke her på FixitOnline, men du står fritt til å velge hvilken som helst handling. Kanskje du vil at kundene skal se på nettsiden din, eller lese et blogginnlegg? Uansett hva du går for, så fortell kunden tydelig hva du ønsker at de skal gjøre, og avslutt med en lenke de kan klikke på. Et eksempel: 

Vi håper du fant inspirasjon i eksemplene - lykke til!