Det viktigste for en salong er å beholde faste kunder, og konstant tiltrekke seg nye. Hvis det er stille i salongen og de nye kundene nøler med å komme, så gir vi deg en supermetode du kan benytte deg av for å virkelig fylle timeboken!
Tekst: Amalie Espedal
Dine nye kunder kan med stor sannsynlighet befinne seg på sosiale medier. De lar seg inspirere på sosiale medier, finner nye produkter, nye brands og følger personer de syns er interessante; ofte influencere. Du har kanskje selv latt deg inspirere til å kjøpe et nytt produkt gjennom sosiale medier, som noen har anbefalt? Her finner du noen tips for å benytte den samme strategien selv!
Hvis du ikke er synlig på de plattformene som dine nye kunder bruker, vil de heller ikke finne ut at salongen din eksisterer. Det er derfor superviktig at du er tilstede og aktiv med din egen sosiale medier-konto, før du benytter deg av en influencer eller micro-influencer (en med færre men trofaste følgere) til å markedsføre tjenestene dine. Slik gir du kundene et godt sted de kan lære mer om salongen og bli enda mer overbevist om å velge dere, etter de har blitt inspirert av en influencer.
Når du først har bestemt deg for å prøve ut den spennende strategien, er det vanskelig å vite helt hvor man skal begynne. Vi har derfor samlet noen punkter under som er viktig at tenker gjennom på forhånd – og underveis.
I denne artikkelen tar vi utgangspunkt i at målet skal være flere nye kunder, men du kan også benytte deg av en influencer for å få blest om et spesielt produkt som bare din salong har. Du kan også tenke over om du ønsker å tilby noe for å lokke enda flere kunder inn; kanskje du kan be influenceren gi følgerne sine en rabattkode på en spesifikk behandling eller et produkt? Slik vil det også bli enklere å måle effekten.
I videoen under kan du se et eksempel på en micro-influencer som reklamerer for extensions. Plattformen som er valgt er Youtube, og annonsen er for Floke Grønn Frisør:
Du har helt sikkert ingen indikasjon på hvor mye et innlegg koster, og det er svært individuelt fra person til person. Det kan være lurt å starte i det små med en micro-influencer som kanskje ikke har en like definert prisliste – slik at dere sammen kan bli enig. Husk å ha realistiske forventninger til hva du kan forvente. Er influenceren kjent, er det ikke nødvendigvis nok å bare sponse behandlingen og forvente markedsføring; du må også mest sannsynlig betale per innlegg. Velger du derimot å gå for en micro-influencer, kan du foreslå å sponse behandlingen mot markedsføring.
Her er det viktig at du gjør god research. Har influenceren gjort noen tidligere samarbeid med andre merker? Se om du er fornøyd med hvordan måten influenceren kommuniserer på, og om denne måten passer sammen med din salong. Ønsker du å starte i det små, kan du begynne å se etter influencere som har rundt 4000 til 10 000 følgere; kanskje du til og med kjenner noen i dette segmentet?
Enten det er via meldinger på Instagram, en mail eller telefon – og fortell at du er interessert i et samarbeid. Husk at for de fleste er det bare hyggelig å bli tatt kontakt med for å være en ambassadør, og det verste du får til svar er et «nei, takk». Får du et ja, er det bare å sette i gang planleggingen. Husk at om du kontakter en influencer som ikke har gjort et samarbeid før, er det viktig at du er tydelig på hva du ønsker og minner om at salongen må tagges riktig og i alle kanaler. Det er du som skal definere kundereisen!
I innlegget får du et eksempel, her reklamerer influenceren for et produkt: