Det har blitt roligere i salongene etter nye tiltak, og nå er det viktig å få kundene tilbake på besøk. Vi har funnet tre salonger som har kjørt effektive kampanjer – kanskje du kan hente litt inspirasjon fra dem?
På spesielle dager som Black Friday eller nattåpent, kan kundene få dobbel verdi på sine gavekort. Kjøper de et gavekort på 1000 kroner, blir automatisk verdien 2000 hvis gavekortet brukes i januar måned! Når januar er over, får gavekortet sin opprinnelige verdi på 1000 kroner tilbake.
Juvelen Spa & Frisør forteller at tilbudet er superpopulært, og at kundene får testet behandlinger som de vanligvis ikke tar seg råd til. Ønsker du en boost i gavekort-salget, og en full timebok i januar måned, så er dette kanskje et tips for deg!
Royal Haircut har en jubileumskonkurranse som virkelig har fenget følgerne. På Instagram har konkurransen i skrivende stund 1801 kommentarer fra kunder som deltar. Premien er et klippekort som gir 50% rabatt på farge og hårklipp, hele 8 ganger! Anne Hilde hos Royal Haircut forteller at slike konkurranser er effektive:
– Generelt er slike konkurranser for å få nye, potensielle kunder til å oppdage vår Instagram-profil. Vi får stort sett alle nye kunder på grunn av den, forklarer hun.
Konkurransen er også en takk til alle kundene som har fylt opp listene etter korona-nedstenging. Og for å sikre at kundene skal føle seg trygg og informert når de kommer, har Anne Hilde informert kundene sine om smittetiltak på SMS.
– Og kundene velger å komme. Det er vi veldig glad for, forteller hun.
m&e er en av flere frisørsalonger som har meldt seg på SMS-kampanjen «Time til jul» som arrangeres av Fixit. Alle salongenes kunder mottar en SMS, der de blir oppfordret til å bestille en time, og blir automatisk med i trekningen av en helt ny iPhone 12 Pro.
Morten, driver av salongen m&e, har vært med på «Time til jul»-kampanjen i flere år, og forteller at en SMS er en fin påminnelse til kundene om at de må bestille time.
– Direkte kontakt med kunden er vanvittig mye verdt. Det er uten tvil det som fungerer, forklarer Morten.
m&e har også årlig kundekveld. Dette året ble arrangementet vanskelig å holde, og Morten vurderte å avlyse. Men istedenfor snudde han seg rundt, for å sikre at alle kunder skulle kunne handle trygt.
– Jeg satt meg ned og drodlet litt, og fant ut at istedenfor å tenke negativt så måtte jeg tenke enda større! Så vi tok en kundeuke istedenfor en kundekveld, der vi kjører 30% på alle produkter. Vi prøver å ta ansvar og sikre at ikke alle er inne i salongen på samme tid, avslutter Morten.