Historien vår

Et mislykket utenlands-forsøk, store drømmer og hardt arbeid. Les historien om Fixit!

– Jeg vet ikke hvorfor det var jeg som ble oppringt, men kanskje de hadde hørt om en litt gærn bergenser som sa ja til alt mulig? 

Jan Roger Jensen har skrudd tiden tilbake til 1993. Han ble kontaktet av et selskap i Holmestrand, som lurte på om han ville lage et datasystem for frisører. De skulle stå for salg og support – Jan Roger og Odin Data stod for utviklingen. Frisørbransjen var ukjent for en utvikler som Jan Roger, men han ble raskt nysgjerrig. 

– Jeg tenkte «tja, hvorfor ikke?»

En palle konvolutter

Jan Roger satt i et kontorfellesskap, og i gangene kom han i snakk med en engasjert og åpen mann: Tom Furnes. Til tross for at de to var helt forskjellige typer, hadde de umiddelbart god kjemi. Tom mente at selskapet Odin Data måtte ha høye ambisjoner: hvorfor ikke ha konvolutter med egen logo som man kunne sende ut til kundene – og bestille det fra han?

– Jeg gikk rett på limpinnen, og han solgte meg en helt vanvittig mengde med konvolutter! Det var en hel palle full, ler Jan.

– Nei, gjorde jeg virkelig det? Tom bryter inn.  

– Ja det gjorde du, og halve pallen ligger fremdeles igjen hjemme hos meg! 

De bryter ut i latter. Konvolutt-salget var starten på et langvarig samarbeid og et ordentlig Fixit-eventyr. I 2001 ble Odin Systemer opprettet, og kjøpte ut selskapet som opprinnelig hadde ringt Jan Roger åtte år tidligere. Nå kunne de ta selskapet til det neste steg, og virkelig satse på et revolusjonerende salongdata-system. Og til tross for en spennende reise sammen, møtte de på noen humper i veien. Én av de var Fixit-satsingen i Russland.

Tom utenfor den gigantiske CeBit-messen i Hannover. I denne blå bilen ble navnet Fixit skapt!

En hump i veien

– Vi tenkte at nå, nå skal vi erobre verden!

Latteren sitter løst, men slår raskt over til alvor når Jan Roger og Tom forteller om høye ambisjoner som ga dyre, men verdifulle, erfaringer. Kontrakten med Russlands største salongkjede var signert, og et pilotprosjekt på fire salonger var satt i gang. Hele systemet var oversatt og tilpasset det russiske markedet, en daglig leder var ansatt og Jan Roger hadde til og med fått seg en leilighet i Moskva. Etter et vellykket pilotprosjekt fant den russiske salongeieren fram champagnen, men betalingen, den uteble.

– Vi feiret storslått av vi var i gang, og nå var det bare å rulle ut de resterende salongene. Men så ville de plutselig forhandle på pris, etter kontrakten var signert, forteller Jan Roger.

De stanset innstalleringen, og etter et par måneder satte de et tidskrav. Hvis ikke pengene var på plass, trakk de tilbake systemet. 

– De salongansatte i Russland var opplært, og systemet var i full drift. Men pengene kom ikke, og vi tok en beslutning på å stanse det, fortsetter Jan Roger. 

2005 og 2006 ble tøffe år for Fixit-merkevaren. De ansatte gikk kollektivt ned i lønn, noen tok permisjon, og alle gjorde sitt beste for å snu skuten. 

– Vi ble enig om at nå, nå holder vi oss på hjemmebane. Vi spilte noen tøffe kort, og lærte av det, sier Tom. 

Jan Roger og Tom i 2005 - klar for Russland.

Den samme visjonen som i år 2000

Men Fixit reiste seg igjen, og nå var de trofast mot det norske markedet. Og selv om flere fristet med å få systemet over til andre bransjer, var Jan Roger og Tom sikker i sin sak. Dette systemet var for frisør- og velværebransjen, og det skulle være en morgendagens løsning. Det var allerede satt som mål i år 2000 – da ni unge menn dro med seg server og maskiner hele veien til Eilat i Israel. Diskusjoner, engasjement og hardt arbeid i Eilat la grunnlaget for hvordan Fixit ser ut i dag. Og av den lille gjengen som dro på tur, er fremdeles fire stykker i selskapet enda; seniorutvikler Svein Harald, salgssjef Ole Magnus, Jan Roger og Tom. 

– Det er fascinerende å se at de skissene vi tegnet i år 2000, fremdeles er gjeldende i dag. Tanken vi hadde da er den samme som vi har nå: automatisering av alt fra varebestilling, prisinformasjon, produktinformasjon – det hele! Og vi er fremdeles ikke helt i mål, forteller Jan. 

Fixit har skillet seg ut fra konkurrentene ved å fokusere på mer enn bare et datasystem, og med en tanke om at kundekommunikasjon er like viktig for å lykkes. Og de to satningsområdene gjenspeiles i personlighetene til Jan Roger, den tekniske analytikeren, og Tom, den kommunikative selgeren. 

– Vi har utfylt hverandre. Og så er vi nysgjerrig og inviterende, og sier langt mer «ja» enn «nei». Har noen en idé, så lytter vi og ser muligheter. Så har det kanskje ført til at vi har gjort et par ting hvor vi tenker i ettertid «det var kanskje ikke så lurt, men nå har vi gjort det», sier Jan.

Og alle erfaringer gjenspeiles i selskapets kommunikasjon. Jan Roger og Tom forteller at de kunne aldri skapt merkevaren Fixit uten hverandre, og slagordet «sammen er vi dynamitt» sitter i selskapets kultur. Og nå er Fixit klar for nye tider og ny dynamitt – sammen med Vitec. 

Gjengen som pakket med seg maskiner til Eilat - år 2000.

Veien videre

Juni 2019 ble Vitec Software Group AB stolt eier av Fixit. Tiden var inne for å ta selskapet et stort steg framover – og se nye muligheter. 

– En idrettsutøver kan aldri sette verdensrekorder i tyve år. Vi har vært ved roret i tyve år, men som en god idrettsutøver: man kan brukes videre med klokskap. Nå vil Vitec ha et fokus på å gjøre oss enda bedre, og vi skal utfordre oss selv, og jobbe minst like hardt som vi har gjort de første tyve årene, forteller Tom. 

Jan Roger nikker.

– Vitec deler vår passion for produkt og utvikling! De har erfaring, de har kunnskap og de har kultur for software-utvikling. De vet at software aldri er ferdig: du må konstant videreutvikle, du må alltid være frampå stolen og se nye endringer og muligheter, sier han. 

Som gründer er han trygg på at dette er en riktig eier som vil gi Fixit og salongkundene store fordeler på veien videre.

– Nå kan vi få ny kunnskap og dele erfaringer med andre mennesker i samme bransje og selskap, sier han. 

Likevel legger de to ikke skjul på at det alltid er vemodig å gi slipp, men at det er et godt tegn. Det betyr at de har følelser og engasjement for bransjen og for selskapet.

– Det er som når barnet ditt flytter ut av huset. Det er litt trist, men du vet at de må ut for å vokse, bli større og få nye erfaringer, avslutter Jan Roger.

 

Tom og Jan Roger sammen med Lars Stenlund, CEO i Vitec, sommeren 2019.

Visste du at vi samarbeider med leverandører?

Fixit forenkler varebestilling og lagerstyring for din salong, slik at du og din produktleverandør kan fokusere på opplæring og produktkunnskap.

Se våre samarbeidspartnere