Wella Company har signert stor avtale med Fixit!

Wella Company og Fixit har inngått et etterlengtet samarbeid, som gjør at alle salonger med Fixit kan bestille varer fra Wella digitalt.

I januar 2021 tok Wella Company og kassesystem-leverandøren Fixit et stort steg mot en viktig endring i bransjen. Wella gikk inn i Fixit sin Produktkatalog – en katalog der salongene i Fixit kan handle sine varer digitalt. Dermed kan alle Fixit-kunder nå dra nytte av en teknologirabatt på varene de handler fra Wella, samt få et enklere og digitalisert varemottak. 

Wella Company ble et selvstendig selskap 1. desember 2020 etter å ha vært eiet av amerikanske Coty siden 2016. Wella Company har innovative og anerkjente merkevarer i sin portefølje som Wella, System Professional, SP, Sebastian, Nioxin, Sasson, weDo og ghd, som Fixit sine kunder snart kan finne i Produktkatalogen.

En enklere salong-hverdag

Gründer av Fixit, Jan Roger Jensen, forteller at fokuset på tilby en enklere hverdag for salongene gjenspeiler seg i satsningen på Fixit Produktkatalog, og tilføringen av nye og store leverandører som Wella. 

– Den svært kostnadskrevende ordrehentingen slik den har fungert de siste 30 årene er det på overtid å effektivisere. Salongene skal selvsagt fortsette med gode samtaler med sine flotte produktleverandører, men disse samtalene kan gjøres langt mer verdiskapende når varebestillingen baseres på faktiske behov for salongen. Da kan tiden brukes mer til å snakke fag, produktnyheter og kampanjer. Digital varebestilling gjennom Produktkatalogen er en vinn-vinn for alle, forteller Jensen.

Digitalisering omhandler så mye; det handler om å videreutvikle og å legge til rette for vekst.

Hanne Hamre, Country Manager i Wella, forklarer at Wella er svært opptatt av god kommunikasjon med sine kunder, og benytter IT-løsninger for å få en enda tettere dialog med kundene. I tillegg ønsker de å være en aktiv pådriver for digitalisering av bransjen. 

– Digitalisering omhandler så mye; det handler om å videreutvikle og å legge til rette for vekst. Det å bruke teknologi til å fornye, forenkle og forbedre er nøkkelen, forklarer Hamre. 

Wella Company i Produktkatalogen er et signal til bransjen

Jensen er svært glad for at Wella ønsker å være en pådriver for digitalisering, og tror dette vil sende et viktig signal til bransjen. 

– Salongene ønsker en mer effektiv hverdag, og det blir derfor viktig for leverandørene å etterkomme signalet fra salongene. I tillegg sparer det kostnader for begge parter, og ingenting er bedre enn det, sier Jensen. 

Wella har også vært sårt ønsket av salongene i landet, for å kunne enklere ta varemottak, automatisere varepåfylling og ikke minst få teknologirabatt på varene de handler.

– Vårt mål med Fixit Produktkatalog har siden starten i 2016 vært å fornye og effektivisere handel mellom salong og leverandør. I en verden som blir stadig mer digital så har salongene i stadig økende grad blitt utfordret fra nasjonale og internasjonale nettbutikker som har tatt enorme andeler av varehandelen. Vi mener at den eneste måten salonger kan og må møte denne trusselen på er å bli minst like gode i det digitale landskap som disse nettbutikkene, forteller Jensen. 

[Samarbeidet] sparer kostnader for begge parter, og ingenting er bedre enn det.

Hamre forklarer at Wella ønsker å optimalisere driften for sine kunder med tilstedeværelse i Fixit Produktkatalog, men også ser nye muligheter i samarbeidet. 

– Vi er imponert over Fixits løsninger for kommunikasjon til salongenes kunder, nemlig sluttbruker. Vi ser store muligheter og potensialet i dette samarbeidet, avslutter hun.