Kristin Blytt Davidsen, administrerende direktør for salongene Ramsvik og Ramm, har skapt suksess ved å ta i bruk digitale verktøy for timebestilling. Salongene var blant de aller første som tok i bruk Fixit-appen, da den ble lansert i 2011. Å henge med på den digitale utviklingen har gitt et stort fortrinn.
Tekst: Amalie Espedal Foto: Bob André Engelsen
– Hvem har egentlig tid til å sitte i telefonen og bestille timer? Kristin smiler, og det har hun god grunn til. Mellom 60–65% av timebestillingene Ramsvik og Ramm-salongene mottar, kommer gjennom digitale flater som Fixit-appen og Fixit.no. Mens kundene bestiller kjapt og enkelt hjemmefra, sparer Kristins frisører verdifull tid.
– Vi skal ha fokus på å levere førsteklasses hårbehandling, for det er derfor kundene kommer til oss. Når vi slipper å løpe for å ta telefonen, kan gjestene få vår fulle oppmerksomhet gjennom hele behandlingen. Vi overlater booking-biten til et system som virkelig fungerer, og får fornøyde kunder som syns det er enkelt å nå oss, forteller Kristin.
“«Hvem har egentlig tid til å sitte i telefonen og bestille timer?»
Ramsvik og Ramm-salongene har hatt en filosofi om å jobbe sammen med sine kunder for å gjøre timebestilling enklere.
– Alle i organisasjonen er godt kjent med de løsningene vi bruker, slik at vi enkelt kan hjelpe gjesten i stolen med å ta appen i bruk, forteller hun. – Ja, vi har det vel litt i ryggmargen, ler Kristin, og forklarer at det er stor verdi i kunder som bestiller digitalt. De er nemlig mer lojal, handler mer produkter og bestiller time hyppigere.
– Kunder som er app-medlemmer og medlemmer i kundeklubben vår Sirkel, har større kroneverdi for oss enn kunder som ikke er på digitale flater. Det er veldig gøy, forklarer Kristin.
I Fixit-appen får frisører mulighet til å sende kundene forslag til behandlinger og produkter, basert på kunnskap fra forrige salongbesøk. Appen gjør det dermed enkelt for kundene å bestille riktig behandling, og kjøpe produkter anbefalt til sitt hår.
– Når kundene automatisk får opp sine favorittbehandlinger og anbefalte produkter fra våre frisører, ser vi at det er kjøpsutløsende. Og fordelen med å bruke verktøyet for våre frisører, er at de kan planlegge besøket på forhånd. Ikke bare innholdsmessig, men også tidsmessig, forteller Kristin.
I appen kan man lage målrettede kampanjer for å selge produkter, behandlinger og gavekort. Ramsvik og Ramm har i tillegg implementert sin egen kundeklubb, hvor kundene kan sjekke bonuspoeng i Fixit-appen, og ha full oversikt over sine kjøp. Som et administrativt verktøy er Fixit oversiktlig og enkelt, og lar både ledere og ansatte få tall og statistikk i sanntid.
– Det er klart at jeg ikke hadde hatt mulighet til å ha oversikten eller være hands-on, hvis ikke systemet var så bra! Vi bruker veldig mye de funksjonalitetene som ligger i Fixit, og ikke bare når det gjelder digital markedsføring, men også varelagerstyring og turnusstyring som gjør det enklere for oss å planlegge hverdagen, avslutter Kristin.