Gjør salongen klar til farsdag!

Tekst: Jeanette Spord 

Merkedager som farsdag kommer ofte brått på for kundene, i en travel hverdag – noe som kan gi dere som driver eller jobber i salong et fortrinn! Kunder kjøper gjerne farsdagsgaver helt i siste liten, og er dere tidlig ute med utstillingen i salongen og markedsføring i sosiale medier er sannsynligheten større for at kundene dine vil huske dette når de skal kjøpe gave eller gavekort

Her er noen tips til hva som kan være greit å tenke over når du starter planleggingen av farsdag:

  • Skal vi ha noen spesielle tilbud i forkant?
    Lag gode tilbud på produkter eller behandlinger som passer til far

  • Er det en hyllevarmer vi kanskje kan redusere pris på og ha farsdagskampanje på?
    Plukk ut hyllevarmere som passer til far og gi en god pris. Kanskje kan flere hyllevarmere samles i en pakke. 

  • Skal vi annonsere i sosiale medier eller i salongen?
    Her kan dere ta gode bilder av produkter eller gavekort, og vis følgerne deres tips til flotte farsdagsgaver

  • Hvordan skal vi markedsføre farsdagen? Her er mulighetene mange. Du kan for eksempel skrive om farsdag på hjemmesiden til salongen, ha plakater utstilt med tilbud, sende ut nyhetsbrev til kundene dine. Kanskje kan du også gi ekstra gode tilbud til medlemmer i salongens kundeklubb?

  • Burde vi fått ordnet gavekortløsning?

  • Har vi nok gavekort og innpakking? Se over hva du har i salongen, og mangler du noe sørg for å bestille nok gavekort og gaveesker til farsdag.

  • Hva er det vi ønsker å selge? Tenk over hva som skal være fokuset for farsdag og se om du vil selge gavekort eller produkter.



Markedsfør farsdagen i sosiale medier og i salongen

De fleste av oss blir ved avgjørelser styrt stort av det visuelle, så sørg for at du synliggjør farsdagskampanjen både i salongens sosiale medier og i den fysiske salongen.

Minst like viktig er budskapet du kommer med i sosiale medier og i den fysiske salongen. Her vil den tidlige planleggingen komme godt til nytte, for du har nok allerede nå satt et mål for hva du vil oppnå til farsdagen og hva fokuset ditt skal være på.

Hvis det er gavekort du ønsker å selge til farsdag, tenk over hva som er så fint med gavekort og hvordan du kan markedsføre dette. Det kan for eksempel være at det kan bindes til en spesifikk behandling, eller at mottaker kan velge behandling selv. I tillegg er det en gave som gir rom for egenpleie og egentid- og det er en mangelvare for de aller fleste.

Dersom du ønsker å selge gavepakker eller produkter – fokuser på produktene.
Det er best hvis produktene er unike eller har noe spesielt ved seg som du kan kaste lys over, som gjør at tilbudet blir enda mer fristende for sluttkunden! 

For markedsføring til farsdag i sosiale medier anbefaler vi dere å se kursene våre som lærer dere triksene bak gode resultater, hvordan du tar fine bilder og hvordan best nå kundene dine! 

Masse lykke til med planleggingen av farsdag i salongen!